Bij Jezus treffen we de volgende uitspraak aan, die zeer goed bij Priapus past:  
     
  'Voorwaar, als ge niet wordt als de kinderkens,   
   zult ge het hemelrijk niet binnen gaan.'  
     
  Zaratushtra formuleerde het zelfs nog iets duidelijker.   
  Het zijn bij hem niet 'de kinderkens', maar 'de kinderkens der Waarheid.'  
 
(Yasna 44[7])
   
     
  Dat hij hierbij Priapus als kind van de Zwarte Maan in gedachten had  
  blijkt o.a. uit de volgende Yasna:  
     
  'Indien wij gedreven door hartstochtelijk verlangen   
   zullen kloppen aan de poort van de eeuwigheid,  
   Dan zal wellicht de Waarheid  
   een tipje van haar sluier opheffen,  
   Opdat wij inzien,   
   dat het louter goedheid des Heren was,   
   die de werelden deed voortkomen.  
   Gelouterd door dit visioen, zullen wij voortaan  
   vrede hebben met ons aardse bestaan, en   
   van harte instemmen met Gods Scheppingswoord.'  
     
  en:  
     
  'Wie eenmaal een blik heeft geslagen  
   in de sfeer van het Eeuwige,  
   die zal nimmer verliezen   
   de herinnering aan die zalige ervaring.  
   Wat het leven hem ook voor droevigs brenge,  
   hij ziet het slechts als zegen.  
   Hoe zwaar ook zijn arbeid moge zijn,  
   hij ziet het slechts als vreugde.  
   Hij weet, dat alle droefheid tot vreugde leidt.  
   Alle banden, die hem tot nu toe bonden,  
   zullen door hem geslaakt worden.  
   Want: wie schrijft de liefde wetten voor?  
   Neen omgekeerd:   
   de wetten worden beheerst door de liefde!'  
 
(Yasna 45[9] en 45[10])
   
   
  ............................................zintuigenAfb.477  
     
  Vgl. ook #332; waarbij Liefde (bijv. Krishna, de ossehoeder in de Bhagavad Gita)  
  de wagen terug-getrokken blijft mennen ten gunste van zijn/haar jong (Ardjuna).  
  In de vertaling van R.Wilhelm wordt hierbij een verwijzing gedaan naar Genesis 32.  
  Dit zal oorspronkelijk ongeveer als volgt geluid hebben:  
     
  (...)  
  Toen verhief hij zich in de nacht, nam zijn beide vrouwen, zijn beide  
  slavinnen, en zijn elf zonen, en trok de doorwaadbare plaats de Jabbok ?  
  over; Hij nam hen, dwong hen de beek over te trekken, en bracht al zijn  
  bezittingen naar gene zijde.  
  Zo bleef Jacob alleen achter. En een Maagd *) worstelde met hem, tot de dag  
  aanbrak. Toen deze zag dat hij met het gewricht zijner lendenen (=hun kind)  
  geslagen werd, waarbij ook Jakobs gestel ontwricht raakte door de  
  worsteling**) , sprak hij: Laat mij gaan, de dageraad (=opvolging) is  
  gekomen. Maar hij zei: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent. Daarop  
  sprak hij tot hem: Hoe is uw naam?  
  En hij zei: Jakob. Toen sprak hij: Uw naam zal niet meer Jakob luiden, maar  
  Israël, want ge hebt gestreden tegen God en mensen, en bezit overmacht.  
  Daarop vroeg Jakob: Zeg mij toch uw naam. Maar hij antwoordde: Waarom u  
  nog mijn naam geven? (nu ge de vorm reeds genomen hebt.)  
  En hij zegende hem zo door te zwijgen.  
  En Jakob noemde de plaats Pniël, want (zei hij) ik heb God gezien van  
  aangezicht tot aangezicht en mijn leven is behouden gebleven.  
     
  *   Meestal aangeduid als Engel; symbool van de gods-dienaar(es).  
  ** Bij Tobit 12:10 staat iets vergelijkbaars: 'Maar zij die zondigen zijn vijanden van hun eigen leven.'  
     
  Het betreft hier dus een oude voorstelling van wat tegenwoordig in de psychologie  
  aangeduid wordt als het principe van de 'Verschrikkelijk Verslindende Moeder', of als  
  de partner+kinderen verslindende 'Zwarte Weduwe'.  
  In een meer gangbare 'patriarchale' duiding is dit 'vrouwenmishandeling'.  
   
  ......................salomons oordeelAfb.478  
     
  Onder zulke omstandigheden (met de eigen kinderen om de oren geslagen worden) is  
  terugtrekken de enige optie omdat iedere vorm van redelijkheid afwezig blijkt te zijn.  
     
  De hier bedoelde fase van terugtrekken komt dus de kinderen ten goede -die dan niet  
  in de strijd betrokken raken- ook al moet daarvoor de uiterlijke overmacht erkend  
  worden. De Liefde, de geestverwantschap, het principe, blijft onaangetast.  
     
  Wat betreft de 'Parcival'-legende en de hieraan verbonden (graal)symboliek die ook in  
  diverse Tarot-kaarten vorm gekregen heeft, wens ik enig voorbehoud te maken.  
  De 'strijd-symboliek' past niet zo goed bij de door mij bedoelde inhoud. De verborgen  
  verbanden tussen Tarot-kaarten en magie-praktijken van geheime genootschappen  
  zijn m.i. een indicatie voor het gevaar van overheersing van de vorm boven de inhoud.  
     
  Ook het aan Saint Germain (± 1710-1784? CE) toegeschreven spel, waar de  
  'Egyptische' afbeeldingen aan toegeschreven worden ontkomt hier niet geheel aan.  
   
  ............................................tarotkaartAfb.479  
     
  De (Nijl)krokodil (afb 416) staat daarbij overigens symbool voor 'gevaar' (vgl #4).  
  In de winter waren er (ook in Babylonië) overstromingen; vandaar het vis-achtige  
  uiteinde van het Steenboksymbool. Verbeelding van de hiermee geassocieerde  
  planeet Saturnus stamt van de Griekse bosgod met bokkepoten; Pan, die tezamen  
  met andere goden vluchtte voor de Titanen en de Nijl in dook. Zoals gebruikelijk was  
  hij te laat, zodat hem dit maar half lukte. Vandaar diens krokodillen deel.  
   
  .................................melancholieAfb.480  
     
  Een soortgelijk voorbehoud heb ik bij de numerologie.  
   
  ................................................magisch vierkantAfb.481  
     
  Het werken met getallen is werken met macht(en) en dat impliceert  
  hoop en angst. Verinnerlijking en toegewijde overgave worden niet gemeten aan  
  getallen maar aan intensi(teit). De kwantiteit is slechts een bijverschijnsel van de  
  kwaliteit, en neigt er toe af te leiden van zelf-vergetelheid ten gunste van  
  ego-betrokkenheid. (Waarbij ik dus niet ontken dat er een relatie tussen deze twee  
  bestaat.) De numerologen die de actuele zonnekalender als basis voor inspiratie  
  hanteren lopen wellicht nog het grootste gevaar om te verdwalen. Deze kalender  
  bevat in zichzelf al zo veel afwijkingen (schrikkeldag/jaar e.d. zowel als veranderde  
  maand-namen (sinds keizer Augustus) en verschillende data in verschillende culturen  
  voor dezelfde dag) dat het wel erg moeilijk zal worden hier nog waarheid in terug te  
  vinden.  
     
  Enige numerologie voorbeelden:  
     
 
1
2
3
4
5
6
7
8
A
B
C
D
E
U
O
F
I
K
G
M
H
V
Z
P
Q
R
L
T
N
W
J
S
X
Y
 
     
  Het bovenste eenvoudige systeem is gebaseerd op het Hebreeuwse alfabet.  
  Aangezien de Hebreeuwse letters voor 9, 90 en 900 niet in het gangbare westerse  
  alfabet voorkomen is er in dit schema geen getal 9 opgenomen.  
     
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
 
     
  Het momenteel meest eenvoudige en -gangbare Westerse systeem is gebaseerd op  
  de getallen 1 t/m 9. Dit staat hier boven afgebeeld. Er bestaan ook talrijke Oosterse  
  numerologie-systemen die zich op de I Tjing baseren.  
     
  De kabbalistische numerologie is nogal complex. Om te beginnen worden er 10  
  niveaus onderscheiden (Sefiroth); associërend met de 10 hemellichamen.  
  Er lopen heftige discussies over het al- of niet toestaan van openbaar maken  
  van deze systemen én er zijn discussies over welke planeet bij welke Sefiroth  
  behoort, wat wel aan geeft dat er veel 'duister' gebleven is.  
  (De hierbij gebruikelijke terminologie is overigend nìet gelijk aan die in de I Tjing,  
 

de TTT of deze publicatie en wijkt ook af van gangbare astrologie.)

 
   
 
1 Aanvang Kether Pluto
2 Verlichting Hokhmah Uranus
3 Geloof Binah Neptunus
4 Beheer van verlichting Chesed Jupiter
5 Oordeel Gevurah Saturnus
6 Bemiddeling Tifereth Zon
7 Kracht Netsach Mars
8 Harmonie Hod Venus
9 Loutering Yesod Mercurius
10 Baart de lichten Tsjechina Maan
 
 
Afb482
   
  De diverse planeetcombinaties, (paden) krijgen de getallen 11 t/m 32 toegewezen.  
  Pluto/Uranus = 11,  
  Pluto/Neptunus = 12,  
  Zon/Pluto = 13  
  enz. tot aan Mercurius/Maan = 32;  
  overeenkomstig de 22 letters van het Hebreeuwse alfabet.  
  Zo wordt iedere Hebreeuwse letter met een 'principe', een 'kernbegrip', verbonden.  
  Pluto/Uranus associeert bijvoorbeeld met 'Fonkeling'+'Transformatie', en krijgt als  
  kernbegrip: 'Hoge- en Lage Oorzaken'.  
     
  Deze 22 planeetcombinaties krijgen allen een 'krachtwaarde' toegewezen,  
  variërend van '1' bij de combinatie met nummer 11,  
  tot '400' bij de combinatie met nummer 32.  
     
  'Het gebedenboek.' :  
  'Toen in de dagen van rabbi Pinchas van Koretz het geheel en al op de  
  .letters kawwanot opgebouwde gebedenboek het licht zag, dat de naam  
  .draagt van de grote kabbalist rabbi Jitzchak Lurja, vroegen de leerlingen  
  .van de tsaddik zijn toestemming om daaruit te bidden. Maar enige  
  .tijd later kwamen ze weer bij hem en klaagden dat ze sinds ze uit het  
  .boek baden van de ervaring van krachtig leven in hun gebed veel  
  .hadden ingeboed. Rabbi Pinchas antwoordde hun: 'Jullie hebben al  
  .jullie kracht en alle efficiëntie van jullie gedachten gericht op de  
  .kawwanot van de heilige namen en lettercombinaties en daarmee zijn  
  .jullie afgeweken van het essentiële: het hart geheel en al aan God  
  .wijden. Daarom hebben jullie het leven der heiligheid en je bevinding  
  .verloren.'  
    Uit: 'Chassidische Vertellingen' , Martin Buber  
     
  Het gevaar van 'vorm' boven 'inhoud' is overigens altijd aanwezig wanneer het  
  bewustzijn op de voorgrond treedt. Ook de astrologie of dit schrijven kunnen dat  
  gevaar niet vermijden. Dit is nu juist het grote dilemma dat er toe geleid zal hebben  
  dat de oorspronkelijke grondslag van de Tau Te Tjing en I Tjing-structuur verborgen  
  werden. We leven nu echter in een tijd dat al het verborgene aan het licht komt...  
  [Hexagram 27; door sommigen wel vertaald als de tijd van het (laatste) oordeel.]